Sök
  • Designbyrån Mister Monkey

5 tips på hur grafisk design kan boosta försäljningen

Vill du att ditt företag ska sticka ut från mängden?

Tillsammans med rätt marknadsföringsverktyg kan grafisk design öka din försäljning och hjälpa dig nå framgång online.



Här är fem tips för dig som vill fånga dina kunders intresse och samtidigt ta ditt företag till nästa nivå.


1. Slarva inte med din grafiska profil


Grafisk design är viktigt för alla företag som vill berätta sin historia. Det bästa sättet att förmedla ditt varumärkes vision och identitet är genom en skicklig designad logotyp och en genomtänkt grafisk profil. Lägg lite extra tid på din varumärkesidentitet.


Beskriv hur din logotyp ska användas samt vilka färger och typsnitt det är som gäller när du kommunicerar ditt budskap. Var alltid konsekvent.


2. Ge kärlek till din webbplats


Din hemsida är ytterdörren till ditt företag och med stor sannolikhet platsen där dina framtida kunder får sitt första intryck av dig. En visuellt tilltalande webbplats gör att dina besökare blir intresserade och i slutändan förvandlas till kunder.


Med stilren design och genomtänkta färgkombinationer projiceras budskapet att dina produkter eller tjänster håller hög kvalitet – något som leder till försäljning.


3. Endast kvalitetsinnehåll i sociala medier


Posta inget mediokert utan lägg tid och energi på utformningen av bilder och grafik som ska ut på sociala medier. Ingen vill dela inlägg som har som ser amatörmässigt ut. Man vill knappast ha dem till allmän beskådan på sin tidslinje heller.


I konkurrensen med andra företag som vill nå fram till samma publik kan grafisk design av hög kvalitet ge ett försprång.


4. Våga använda mer infografik


Det finns nog inget bättre exempel på hur man kan nyttja kraften i det visuella för att förmedla information än genom vanlig hederlig infografik. Ett visuellt element i form av infografik är något webbplatsbesökare är mer benägna att läsa från början till slut jämfört med till exempel en bloggpost.


Folk kommer dessutom ihåg mer av budskapet när information visas visuellt istället för i textform, och det är större chans att de väljer att dela den i sociala kanaler.


5. Benchmarka och förbli relevant

Det är självklart viktigt för ett företag att förbli relevant. Det gäller även den grafiska designen och det ständiga behovet av att uppdatera både varumärke och logotyp.


Tiderna förändras och din design måste återspegla detta. Samma logotyp som fungerade jättebra för några år sedan kan behöva en uppdatering för att spegla förändrade tider, stämningar och trender. Glöm heller inte bort att benchmarka gentemot både dina konkurrenter och din bransch i stort.


Beväpnad med de här 5 tipsen är du nu ett steg närmre att boosta din försäljning med hjälp av grafisk design. Ta vara på vad internet har att erbjuda och ta ditt företag till nästa nivå.


Som du säkert har märkt vid det här laget så skrivs reglerna om illa kvickt och vad som gäller idag, kan anses gammaldags imorgon. Se därför till att du alltid håller dig uppdaterad om hur du hanterar din sajt, sociala medier och hur du håller dig relevant på din marknad.

0 visningar
  • Instagram
  • LinkedIn

Mister Monkey - En kreativ designbyrå i Stockholm.