Sök
  • Designbyrån Mister Monkey

3 Design och marknadsföringstrender vi tror blommar år 2020

1. Iögonfallande


De flesta lever i en mer och mer stressad tillvaro med mindre fokus och uppmärksamheten på flera saker samtidigt. Nyhetsnotiser, meddelanden på sociala medier och det ökade användandet av appat har bidragit till att den genomsnittliga personens skärmtid går stadigt upp årligen. Mellan år 2016-2017 ökade amerikanernas stirrande i datorskärmen med ca 21%. Med den ökade skärmtiden blir spelplanen trängre. Fler appar och mediahus fightar om uppmärksamheten.


Detta resulterar givetvis i fler aktörer som i sin tur genererar mindre och mindre tid spenderat per sida & app. Marknadsföringsbyråer stångas och armbågas för att just dina ögonkulor ska titta på deras ad eller kampanj.

Därför tror vi på Mister Monkey att iögonfallande formgivning blir den trend som kommer ta störst plats år 2020. Vi tänker oss starka färgkoder i samband med övergripande simplistisk design, med fokus på ett eller få objekt för att framhäva kärnan i företagets budskap snabbt och effektivt.


2. Mindre automatisering och mer skräddarsytt


Vi tror att automatiserade lösningar och webbaserade plattformar för marknadsföring och grafiskformgivning kommer att tappa mark bland ambitiösa företag år 2020.


I linje med första punkten kommer mottagarna bli mer kräsna i ad och mailflödet. Vi på Mister Monkey tror att företag kommer behöva urskilja sig genom distinkt formgivning och illustration. Att formgivningen som föregående år övergripande kännetecknas av företagets primära färger och stilistik kommer att kvarstå.


Nytt för i år tror vi är särskild uttrycksfull och konstnärlig stil. Det kommer ta marknadsföringen och brand relevansen till nästa nivå samt vara viktigt för företags identitet. Att hålla en konsistent linje i färgval kommer inte räcka för att höras och synas. Att urskilja sig i konkurrensen genom skräddarsydda illustrationer tror vi kommer bli ett vinnande koncept för att öka uppmärksamheten och stärka företagets image.


3. Memes och internetkultur trenden kommer att fortgå



Det kan bli fiasko, eller gå viralt. Det är hög risk & hög reward att ge sig på att försöka integrera meme’s och internetkultur i marknadsföringen. Det krävs mod för att våga investera pengar och företagets image kan stå på spel om det går snett. Vi på Mister Monkey tänker i linje med det klassiska ordspråket ”friskt vågat hälften vunnet”.


Vi tror trenden att marknadsföra sig med humor och familjärt innehåll kommer ta lika stor plats 2020 som föregående år. En stor fördel med internetkultur är att det på ett billigt sätt omfamnar och stöttar ett redan befintligt community / följarskara som kan vara avgörande för hur framgångsrik räckvidden och spridningen av annonsen blir.


Ett annat stort plus av att använda sig av internetkultur och memes är att mottagaren uppmanas att reposta och dela marknadsföringen. Företaget skapar en känsla av relevans och modernitet. Avslutligen är det väldigt viktigt att identifiera sig med ”rätt” internetkultur för just ert företags identitet. Varje meme är förknippad med en känsla eller budskap, det är avgörande att välja rätt (den mest relevanta) memen för att hålla en konsistens i företagets branding och marknadsföring.


Om ni behöver konsultation eller idéer kring er marknadsföringsresa år 2020 så finns vi redo. Vi formger också det mesta online såväl som offline så kontakta oss så gör vi en skräddarsydd plan för just ert behov. Vi finns på LinkedIn, kontaktformuläret på hemsidan eller skicka ett mail till mig Filip så tar vi det därifrån.

gif

0 visningar
  • Instagram
  • LinkedIn

Mister Monkey - En kreativ designbyrå i Stockholm.